برگزاری سوگواره شعر در پی شهادت رئیس جمهور ایران + جزئیات بغض احمد نجفی شکست | امیدوارم راه «شهید رئیسی» گم نشود سریال «عاشورا» در شبکه دو سیما + زمان پخش موسوی‌مهر: شهدای حادثه اخیر، گلچینی از همه خوبی‌ها بودند | حلاوت خدمات شهید رئیسی از کام ملت پاک نمی‌شود + فیلم اشاعه فرهنگ رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری | گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور ۷روز تعطيل است لغو یک‌هفته‌ای تمامی کنسرت‌های موسیقی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو پخش برنامه‌ها و سریال‌های شاد در شبکه نمایش‌خانگی تسلیت نهاد‌های فرهنگی برای شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور سهم تو شد آخر شهادت سید ابراهیم | شعر علیرضا قزوه، شاعر آیینی کشور در سوگ شهید رئیسی شهادت رئیس‌جمهور مکتبی، جلوه‌ای از وعده‌ حق در پذیرش عمل خالصانه بود واکنش اهالی نشر و نویسندگان به خبر شهادت آیت‌الله رئیسی اجرا‌های تئاتر در کشور تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمام سینما‌های کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش هنرمندان به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه + تصاویر توقف اکران فیلم‌های کمدی در سینما‌ها (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نوسروده‌های شاعران برای رئیس‌جمهور شهید
سرخط خبرها
معاون صنایع دستی خراسان رضوی:

فعالیت ۸ هزار هنرمند در ۷۰ رشته صنایع دستی

  • کد خبر: ۲۹۷۵۰
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
فعالیت ۸ هزار هنرمند در ۷۰ رشته صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: برای احیای صنعت گردشگری، یکی از الزامات می‌تواند صنایع دستی باشد.
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، محمد مطیع با اعلام این خبر گفت: صنایع دستی بدون وجود نوآوری، خشک می‌شود و پویایی نخواهد داشت. امروز در وضعیتی هستیم که به‌عنوان مثال، هنر نمدسازی ما چنان راکد شده است که اگر به نوآوری و احیای آن رو نیاوریم، دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل انقضای یک هنر در شرایط کنونی، به‌روزرسانی نکردن محصولات است؛ بنابراین با پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و به‌روزرسانی محصولات می‌توان میزان استقبال و استفاده عموم از آن‌ها را افزایش داد.

مشکلات فراوان در عرضه صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زمانی بود که میراث فرهنگی فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات هنرمندان داشت و تجربیات خوبی از این راه کسب می‌کردیم. اما متأسفانه به دلایلی مانند کارشناسی‌نشدن و... این بازار‌ها و فروشگاه‌ها که متعلق به دولت بودند، فروخته شدند یا تعطیل هستند. به این ترتیب با آنکه در تولید و همچنین نیروی انسانی ماهر و هنرمند بسیار توانا شده‌ایم، در بخش عرضه محصولات دچار مشکل هستیم.
 
مشکلات فراوانی برای عرضه صنایع دستی داریم/نظارت بر ۷۰ رشته صنایع دستی
 

لازمه گردشگری قدرتمند، صنایع دستی پویاست

مطیع در ادامه به الزامات رونق بازار گردشگری اشاره کرد و گفت: انتخاب مقاصد گردشگری در سراسر جهان، تابع شرایط ویژه‌ای است که در کشور‌هایی با فرهنگ ما، ۲ شاخصه میراث فرهنگی و تاریخی و همچنین، تولیدات صنایع دستی مهم‌ترین ارکان جذب گردشگر داخلی و خارجی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: به این ترتیب همه کشور‌هایی که گردشگری قوی دارند، بر این موضوعات و به‌ویژه معرفی میراث و بنا‌های کشور خود تأکید دارند و روی آن کار می‌کنند و از فروش صنایع دستی خود بالاترین سود و بهره را به دست می‌آورند. اما متأسفانه ما از این فرصت استفاده نمی‌کنیم.

مطیع افزود: در شهری مانند مشهد که مدعی ۳۰ میلیون ورودی زائر در سال است، در حوزه صنایع دستی کوتاهی کرده‌ایم و استفاده درستی از این منبع درآمد نداشته‌ایم.

نظارت میراث فرهنگی بر ۷۰ رشته صنایع دستی در خراسان رضوی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به رشته‌های مختلف صنایع دستی در این استان خاطرنشان کرد: خراسان رضوی از استان‌هایی است که به‌دلیل وجود بارگاه منور امام رضا (ع) و مهاجرت و اسکان هنرمندان در آن، تنوع رشته‌های صنایع دستی زیاد بوده و تقویت شده است.

وی ادامه داد: اکنون، ۷۰ رشته تخصصی صنایع دستی زیر نظر معاونت صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند و از سوی ما، نظارت‌های کمی و کیفی لازم انجام می‌شود و هر سال به تعداد کارگاه‌ها و تولیدات این ۷۰ رشته اضافه می‌شود.

مطیع تأکید کرد: تعداد هنرمندان در این ۷۰ رشته از سال ۹۶ تاکنون ۵ درصد رشد داشته است، به‌طوری که از ۸۱۷۶ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۸۷۳۵ نفر رسیده است. بعضی مواقع چنین رشد‌هایی ایجاد می‌شود. اما در بیشتر موارد تعداد هنرمندان در این زمینه ثابت است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->